وبلاگ

بهترین زمان استفاده از دهانشویه

بهترین زمان استفاده از دهانشویه

بهترین زمان استفاده از دهانشویه

رعایت بهداشت دهان و دندان یکی از مهمترین کارهایی است که هر فرد باید در تمام طول زندگی خود به آن توجه کند تا علاوه بر حفظ سلامتی، زیبایی دندان ها و لثه و در نتیجه زیبایی چهره اش نیز حفظ شود. راهکارهای زیادی برای حفظ سلامت دهان و دندان وجود دارد که باید از همان بدو تولد در دستور کار قرار گیرند.

از مهمترین آن ها می توان به دو بار مسواک زدن در روز، استفاده از نخ دندان و نیز مصرف دهانشویه اشاره کرد. استفاده از دهانشویه یکی از مواردی است که در ایران کمتر از دو مورد دیگر به آن توجه می شود. بنابراین ما در این مقاله به بررسی این ماده، تاثیراتش و نیز بهترین زمان استفاده از دهانشویه پرداخته ایم. با ما همراه باشید.

چرا باید از دهانشویه استفاده کرد؟

دهانشویه مایعی آنتی باکتریال است که به حذف باکتری های موجود بر روی دندان ها، شل شدن پلاک روی دندان ها و ذرات باقی مانده میان آن ها کمک کرده و درواقع دهان را ضد عفونی می کند، البته برخی از انواع دهانشویه ها نیز تنها به خوشبو شدن دهان کمک می کنند و برخی دیگر نیز خاصیت درمانی داشته و برای جلوگیری از بروز عفونت های پس از جراحی دندان و…. به کار می روند.

برخی از مردم تنها پیش از قرارهای کاری مهم و یا پس از مصرف غذاهای ادویه دار یا مصرف سیر و پیاز از دهانشویه برای خوشبو کردن دهانشان استفاده می کنند، در صورتی که کارکرد دهانشویه بسیار گسترده تر است. دهانشویه ها به میان دندان ها رفته و جرم ها و میکروب ها را از بین می برند. این ماده حتی به زیر خط لثه نفوذ کرده و باکتری های آن بخش را نیز نابود می کند. لازم به ذکر است که باکتری های پنهان شده میان دندان ها و زیر لثه ها منجر به بروز بیماری لثه می شوند؛ نوعی بیماری خطرناک که لثه ها را به حدی تضعیف می کند که احتمال افتادن دندان ها وجود دارد. به همین دلیل استفاده از دهانشویه برای حفظ سلامت دهان و دندان ها بسیار مهم است

همه چیز در مورد دهانشویه دهان

دهانشویه

دهان شویه مایعی است که برای شستشو و تمیز نگه داشتن فضای داخل دهان استفاده می شود. معمولاً آنها حاوی مواد ضد عفونی کننده نیز هستند که باکتری هایی که در دهان زندگی می کنند را از بین می برند. بعضی از مردم از دهانشویه برای از بین بردن بوی بد دهان استفاده می کنند و برخی دیگر برای جلوگیری از پوسیدگی دندان.

چگونه دهانشویه را استفاده کنیم؟

همیشه برای مصرف محصولات بهداشتی باید طرز استفاده آن را از روی برچسب یا بروشور محصول بخوانید. به طور کلی اکثر انواع دهانشویه ها به روش زیر استفاده می شوند:

  • ابتدا دندان های خود را مسواک بزنید و نخ دندان بکشید. اگر از خمیر دندان فلوراید دار استفاده می کنید بعد از مسواک زدن کمی صبر کنید چرا که دهان شویه اگر بلافاصله پس از خمیر دندان استفاده شود فلوراید غلیظ خمیر دندان را می شوید.
  • به اندازه ای که روی محصول درج شده است از آن استفاده کنید. معمولاً بین ۳ تا ۵ قاشق چایخوری کفایت می کند.
  • کمی در دهان خود بریزید و آن را در دهان بچرخانید. مراقب باشید دهانشویه را قورت ندهید. اگر بلعیده شود هیچ کاری انجام نمی دهد.

روش استفاده از دهانشویه

روش صحیح استفاده از دهانشویه به شما کمک می کند که نفس تازه ای داشته باشید. همچنین به از بین بردن میکروب های حفره های دندان ها و حفظ سلامت لثه ها کمک می کند. در بیماران ارتودنسی از دهانشویه حاوی کلرهگزیدین نباید استفاده کرد چون باعث تغییر رنگ دندانها  می شود.

به خاطر داشته باشید؛ استفاده از دهانشویه نمی تواند جایگزین مسواک زدن روزانه و استفاده از نخ دندان شود. استفاده از دهانشویه برای تمیز کردن نقاطی از دهان همانند داخل گونه، رو و زیر زبان، و بین دندان ها مفید است. وظیفه اصلی دهانشویه خوشبو کردن نفس است، اما اگر از بدبویی مزمن دهان رنج می برید بهتر است به فکر درمان های اساسی تری باشید.

گفته می شود بعضی از انواع دهانشویه به طور مثال؛ فلوراید، به از بین بردن اسید حاصل از فعالیت باکتری های پلاک دندانی کمک می کند. البته شما باید در ابتدا دندان های خود را به خوبی مسواک کرده و نخ دندان بکشید. سپس از دهانشویه استفاده کنید.

 

همچنین اگر به تازگی از بیماری های دهان و دندانی خلاص شده باشید، ممکن است دندانپزشک نوع خاصی از دهانشویه را به شما پیشنهاد کند. همچنین برای برخی از حساسیت های دندانی دهانشویه مخصوص دندان های حساس تجویز می شود.

استفاده از دهانشویه محدوده زمانی خاصی ندارد، می توانید قبل و بعد از مسواک زدن از آن استفاده کنید. آنچه اهمیت دارد روش صحیح استفاده از دهانشویه و کیفیت این عمل است.

پیش از استفاده از هر نوع از این محلول برچسب آن را با دقت مطالعه کنید؛ بعضی از دهانشویه ها را باید قبل از مصرف با آب رقیق کرد

 

در تمیز کردن دندان، کار ممکن است از محکم‌کاری عیب کند و اگر از آن دسته افرادی هستید که بلافاصله بعد از مسواک زدن و نخ دندان کشیدن از محلول دهان‌شویه هم استفاده می‌کنید، بهتر است این عادت را کنار بگذارید.

آنا پترسون، دندان‌پزشک انگلیسی در این باره می‌گوید: استفاده از دهان‌شویه بلافاصله پس از مسواک زدن، فواید خمیردندان را از بین برده و می‌تواند منجر به پوسیدگی دندان شود.

این دندان‌پزشک توضیح می‌دهد که شستشوی دهان با دهان‌شویه بلافاصله پس از مسواک زدن، می‌تواند برخی از محافظت‌هایی را که خمیردندان برای دندان ایجاد می‌کند، از بین ببرد.

 

 

دکتر پترسون در توضیح این مطلب می‌گوید: خمیردندان حاوی مقداری فلور، یک ماده معدنی طبیعی است که از پوسیدگی دندان جلوگیری می‌کند. دهان‌شویه‌ها نسبت به خمیردندان میزان بسیار کمتری فلور دارند که برای محافظت از دندان‌ها در برابر مواد قندی، کافی نیست. وقتی بلافاصله پس از مسواک زدن از دهان‌شویه استفاده می‌کنید، فلور با غلظت پایین‌ترِ دهان‌شویه، لایه محافظتی که توسط فلوراید با غلظت بالاترِ خمیردندان ایجادشده بود را شسته و از بین می‌برد.

راهنمای سازمان خدمات بهداشت ملی بریتانیا (NHS) هم گفته‌های این دندان‌پزشک را تائید می‌کند و بر اساس آن، استفاده از دهان‌شویه حاوی فلور می‌تواند از پوسیدگی دندان جلوگیری کند، اما پس از مسواک زدن مستقیما از دهان‌شویه حتی نوع حاوی فلور آن استفاده نکنید، چرا که دهان‌شویه، فلور با غلظت بالا را که خمیردندان روی دندان‌های شما به جاگذاشته، پاک می‌‎کند.

چه زمان باید از دهان‌شویه استفاده کرد؟

دهانشویه

به گزارش ایندیپندنت، سازمان بهداشت عمومی بریتانیا توصیه می‌کند که بهترین زمان برای استفاده از دهان‌شویه‌ها در نوبت‌های مختلف در طول روز یا پس از غذا خوردن است. هر چیزی که شما می‌خورید حاوی نوعی از قند است. این قند در دهان شما اسیدی می‌شود و PH را پایین می‌آورد.

خمیردندان PH را افزایش خواهد داد و بنابراین استفاده زیاد از آن برای دندان‌ها خطرناک است چرا که محیط اسیدی به بافت دندان‌ها آسیب می زند. پس بهترین راه برای مراقبت از دندان‌ها پس از غذا یا میان وعده‌های غذایی استفاده از دهان‌شویه به‌جای خمیردندان است.

با این حال این نظرات مخالفانی هم دارد که می‌گویند هیچ شاهدی بر این ادعا که دهان‌شویه‌ها، فلوراید خمیردندان را از روی دندان‌ها پاک می‌کنند وجود ندارد.

نحوه استفاده از دهانشویه

در هربار مصرف، حدود 20 میلی لیتر و یا به عبارتی حدود چهار قاشق چای خوری دهانشویه را در دهان بریزید. دهانشویه را حدود 30 ثانیه درون دهان نگاه دارید تا به همه قسمت های دهان شما از جمله دندان ها، لثه ها، سقف دهان و زبان برخورد کند؛ زیرا برخی بخش های دهان و دندان را نمی توان با مسواک و نخ دندان به خوبی تمیز کرد، اما دهانشویه به دلیل مایع بودن به تمامی بخش های دهان دسترسی خواهد داشت.

کودکان از چه سنی قادر به استفاده از دهانشویه خواهند بود؟

کودکان زیر 12 سال نباید از دهانشویه استفاده کنند. آن ها در این سن برای حفظ سلامت دهان و دندان هایشان نیازی به استفاده از دهانشویه ندارند، اما اگر مشکلاتی در این زمینه پیش آمد که تصور کردید به استفاده از دهانشویه احتیاج دارند، درواقع باید بر روی تعداد دفعات و نحوه مسواک زدن و استفاده از نخ دندان آن ها نظارت و کنترل بیشتری داشته باشید و یا به دندانپزشک کودکتان مراجعه کنید.

بهترین زمان استفاده از دهانشویه

دهانشویه

هنگامی که دندان های شما بیش از حد حساس شده و یا پس از مصرف هر وعده غذایی دچار ساییدگی و درد می شوند، باید به سراغ انتخاب دهانشویه بروید. درواقع در طول این مدت، مسواک زدن به تنهایی باعث ساییدگی هرچه بیشتر دندان ها می شود، زیرا اسید موجود در غذاها باعث تضعیف دندان و حساسیت آن می گردد، اما استفاده از دهانشویه در کنار مسواک زدن اسیدهای مضر را از روی دندان ها پاک کرده و باکتری ها را از بین می برد. در مورد زمان استفاده از دهانشویه نظرات متفاوتی وجود دارد.

فلوراید ناجیِ مینای دندان

نظر دندانپزشکان

 

برخی دندانپزشک ها مصرف آن را پس از مسواک زدن توصیه می کنند و برخی دیگر پیش از مسواک زدن. اگر دهانشویه پیش از مسواک زدن استفاده شود، از آنجا که پلاک ها و مواد غذایی چسبناک روی دندان را نرمتر می کند، این پلاک ها با مسواک زدن راحت تر از روی دندان برداشته می شوند، اما عده ای معتقدند که مسواک زدن پس از مصرف دهانشویه، به بافت روی دندان آسیب رسانده و آن را تضعیف می کند.

از طرفی بهتر است که پس از مصرف دهانشویه تا مدتی (حدود یک ساعت) چیزی نخوریم و نیاشامیم تا تاثیر این ماده از بین نرود، بنابراین مسواک زدن پس از مصرف دهانشویه ممکن است از تاثیر آن بکاهد. در نتیجه و با جمع بندی تمامی مطالب ارائه شده، به نظر می رسد که بهترین زمان استفاده از دهانشویه، پیش از رفتن به رختخواب و پس از مسواک زدن است. به این ترتیب ماده مورد نظر فرصت کافی برای مقابله با باکتری ها و پلاک های موجود در دهان را خواهد داشت.

 

سخن آخر

مصرف دهانشویه به همراه مسواک زدن و استفاده از نخ دندان یکی از مهمترین راهکارهای حفظ بهداشت دهان و دندان می باشد، اما بهتر است بدانید که استفاده بیش از حد از این ماده نیز موجب بروز بیماری هایی در دهان و دندان و حتی سرطان دهان می شود. بهترین شیوه مصرف دهانشویه، استفاده حداکثر دو بار از آن در طی 24 ساعت می باشد. درضمن به یاد داشته باشید که دهانشویه های مختلف از مواد سازنده متفاوتی تشکیل شده اند و کاربردهای متفاوتی دارند، بنابراین بهتر است که پیش از خرید آن ها به برچسب اطلاعاتی روی بسته توجه کنید و یا با دندانپزشک خود مشورت کنید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *