وبلاگ

۸ نکته که برای انتخاب یک خمیر دندان خوب باید بدانید

نقد و بررسی نکاتی که برای انتخاب یک خمیر دندان خوب باید بدانید

انتخاب خمیر دندان مناسب دندان‌ها برای رعایت بهداشت دهان و دندان برای حفظ سلامتی بدن بسیار مهم است. بهترین خمیر دندان به‌ سلامتی لثه و دندان شما کمک می‌کند؛ بنابراین انتخاب خمیر دندان مناسب مانع از تخریب و پوسیدگی دندان‌ها می‌شود. برای انتخاب خمیردندان باید فاکتورهایی را مدنظر داشته باشید.

نکاتی برای انتخاب خمیر دندان مناسب

۱. بيشتر دندان‌پزشکان فلورايد را مهم و ضروري مي‌دانند
انتخاب یک خمیر دندان خوب

انتخاب یک خمیر دندان خوب

در وب‌سايت انجمن دندان‌پزشکي آمريکا گفته شده است که هرکس بايد دست‌کم دو بار در روز، دندان‌هاي خود را با خمير دندان داراي فلورايد بشويد. فرمول‌هاي شيميايي مختلفي از فلورايد در توليد خميردندان‌ها به کار گرفته مي‌شود، اما تمام آنها ويژگي مشترکي دارند: توانايي مبارزه با ايجاد حفره و مقابله با پوسيدگي دندان. در بعضي از خمير دندان‌هايي که با مواد طبيعي ساخته مي‌شوند، خبري از فلورايد نيست.

مصرف اين ماده براي کودکان زير شِش سال هم توصيه نمي‌شود. اما تمام اينها دليل نمي‌شود که به‌سراغ خمير دنداني برويد که فاقد فلورايد است، زيرا به‌باور بيشتر متخصصان و پزشکان، اثرگذاري فلورايد در سلامت و مقاومت دندان در برابر پوسيدگي و خرابي، بيشتر از مصرف خمير دندان‌هايي است که فاقد اين ماده‌اند.

۲. مشورت با پزشک قبل از خريد خمير دندان ضروري است
انتخاب یک خمیر دندان خوب

انتخاب یک خمیر دندان خوب

مراجعه به دندان‌پزشک و معاينات چندماه‌يک‌بار، يکي از مهم‌ترين کارهايي است که بايد در طول سال انجام بدهيد. نگذاريد دندان‌ها عفونت کنند و بپوسند و بعد به پزشک مراجعه کنيد. با رفتن به مطب دندان‌پزشک، از اوضاع دهان، دندان و لثه‌ها باخبر و متوجه مي‌شويد که بايد چه مسواک و خميردنداني بخريد. دندان‌پزشک با توجه به نوع نيازتان به شما مي‌گويد که بايد خمير دندان سفيدکننده، مخصوص دندان‌هاي حساس يا … تهيه کنيد. مثلا اگر دندان‌هاي‌تان حساس باشد اما ندانيد و به‌سراغ خمير دندان‌هايي قوي و مخصوصِ نوع ديگري از دندان برويد، به مشکل برخواهيد خورد. پس حتي اگر بهترين خمير دندان را هم بخريد اما نوع آن با نوع دندان و نيازهاي‌تان سازگار نباشد، در مسير حفظ سلامت دهان و دندان باز هم راه به جايي نخواهيد برد.

۳. با احتياط به‌سراغ خمير دندان‌هاي سفيدکننده برويد
انتخاب یک خمیر دندان خوب

انتخاب یک خمیر دندان خوب

خمير دندان‌هاي سفيدکننده داراي مواد شيميايي قوي براي براق و سفيد کردن دندان هستند. البته اين مواد شيميايي هم تحت‌نظر پزشکان و بادقت در خمير دندان‌ها استفاده مي‌شوند و خطرناک نيستند. ولي اگر دندان‌هايي حساس داريد، شايد مصرف مواد شيميايي قوي باعث تحريک دندان و لثه‌ها شود و حساسيت‌هاي دندان‌تان افزايش پيدا کند. درصورتي‌که دندان‌هاي‌تان حساس است، بايد با پزشک دربارۀ مصرف خمير دندان‌هاي سفيدکننده مشورت کنيد.

۴. برچسب و اطلاعات محصول را به‌دقت بخوانيد
انتخاب یک خمیر دندان خوب

انتخاب یک خمیر دندان خوب

هميشه اطلاعاتي را که روي بسته خميردندان‌ها نوشته مي‌شود به‌دقت بررسي کنيد. بعضي از خمير دندان‌ها مخصوص استفادۀ بزرگ‌سالان و کودکان بالاي شِش سال هستند. بعضي از خمير دندان‌ها را هم نبايد به‌طور مداوم مصرف کرد. به عبارت ديگر، نبايد از بعضي محصولات به‌عنوان خمير دندان اصلي و روزانه استفاده کرد. در نتيجه، به اطلاعات روي جعبه خمير دندان‌ها دقت کنيد و اگر خمير دنداني خارجي خريده‌ايد و نمي‌توانيد روي آن را بخوانيد، از کساني که دانش انگليسي دارند کمک بگيريد يا از مترجم گوگل براي ترجمۀ جملات روي محصول استفاده کنيد.

مواد سازندۀ هر خمير دندان را هم به‌دقت بررسي کنيد. شايد به‌نظرتان اين‌همه وسواس براي خريدن يک عدد خمير دندانِ ناقابل لازم نيست. اگر اين‌طور فکر مي‌کنيد، سخت در اشتباه هستيد. رعايت بهداشت دهان و دندان و توجه به سلامت آن از مهم‌ترين چيزهايي است که بايد در طول روز در نظر بگيريد. پس اهميت اين موضوع را دست‌کم نگيريد. بيشتر خميردندان‌ها حاوي مواد طعم‌دهنده، شيرين‌کننده و مواد شيميايي مختلف هستند. هرقدر مواد سازندۀ يک محصولْ بيشتر باشد، احتمال اينکه بالاخره يکي از مواد موجود در آن اذيت‌تان کند هم بيشتر مي‌شود. پس اين نکته را به خاطر بسپاريد و براي کم کردن خطر حساس شدن دندان‌ها يا آزردگي دهان از خمير دندان‌هايي استفاده کنيد که مواد سازندۀ پرشماري ندارند.

۵. خميردندان‌هاي حاوي جوش‌شيرين مفيد هستند
انتخاب یک خمیر دندان خوب

انتخاب یک خمیر دندان خوب

جوش شيرين هم از موادي است که دندان‌ها را پاک و سفيد مي‌کند. وجود اين ماده در خمير دندان‌ها براي دندان‌تان مفيد خواهد بود. يکي از مزاياي آن نسبت به مواد شيميايي ديگر اين است که ميزان ساييدگي دندان با مسواک زدن با خمير دندان حاوي آن، کمتر از مواد شيميايي ديگر خواهد بود. به‌طور کلي از جوش‌شيرين براي بوزُدايي و خنثي کردن اسيد مواد بهداشتي مختلف استفاده مي‌شود.

وجود آن در خميردندان‌ها هم براي افرادي که دندان‌هاي حساس دارند بسيار مفيد و مؤثر است. پس وقتي به ترکيبات خمير دندان که روي جعبۀ آن نوشته شده دقت مي‌کنيد، حواس‌تان به وجود جوش شيرين باشد. ازآنجاکه معمولا خميردندان‌هاي مختلف اطلاعات خود را به انگليسي روي جعبه درج مي‌کنند، بهتر است با نگارش لاتين اين واژه آشنا باشيد. يادتان باشد که در زبان انگليسي به جوش‌شيرين، «بيکينگ‌سودا» (baking soda) گفته مي‌شود.

۶. دور خمير دندان‌هاي شيرين را خط بکشيد
انتخاب یک خمیر دندان خوب

انتخاب یک خمیر دندان خوب

بعضي از برندها براي اينکه تجربۀ مسواک زدن را براي مصرف‌کنندگان خوشايندتر کنند به راهکارهايي مانند افزودن شکر و طعم روي مي‌آورند. شکر و مواد نامناسب اضافي مي‌تواند موجب تخريب دندان‌ها شود. خوشايند بودن طعم و مزه خمير دندان نبايد باعث شود که دندان‌هاي‌تان را در معرض شکر و مواد نامناسب قرار بدهيد (البته به‌هيچ‌وجه نبايد خميردندان را قورت داد ولي درهرحال، هنگام مسواک زدن، طعم آن در دهان مي‌پيچد). بيشتر خمير دندان‌هايي که براي کودکان به بازار عرضه مي‌شود، حاوي شکر هستند. يادتان باشد که دورِ چنين محصولاتي يک خط بزرگ قرمز بکشيد!

۷. خمير دندان زغالي، عجيب اما سفيدکننده است
انتخاب یک خمیر دندان خوب

انتخاب یک خمیر دندان خوب

اخيرا خمير دندان‌هاي زغالي بسيار رايج شده‌اند. شايد وجود زغال در خمير دندان کمي عجيب به نظر برسد اما اثرگذاري خوبي در سفيدي و پاک‌کنندگي دندان‌ها دارد. ذرات زغال موجود در اين خمير دندان‌ها باعث جذب آلودگي‌ها و رفع لکه‌هاي روي دندان مي‌شود. البته مصرف اين خمير دندان‌ها به‌طور مداوم توصيه نمي‌شود زيرا باعث از بين رفتن ميناي دندان مي‌شوند و آن را در معرض خطرات جدي قرار مي‌دهند. با از بين رفتن ميناي دندان، مقاومت و سلامت دندان به‌طور جدي به خطر مي‌افتد.

۸. در مصرف خمير دندان‌هاي طبيعي هوشيار باشيد
انتخاب یک خمیر دندان خوب

انتخاب یک خمیر دندان خوب

در توليد خمير دندان‌هاي طبيعي، به‌جاي برخي از مواد شيميايي، از مواد طبيعي و ارگانيک استفاده مي‌شود. در برخي از اين محصولات طبيعي، فلورايد هم وجود دارد. اما فلورايدي که در آنها به کار مي‌رود از منابع طبيعي توليد مي‌شود و شيميايي نيست. به‌جاي مواد شيرين‌کنندۀ مصنوعي هم در خمير دندان‌هاي طبيعي از موادي مانند زايليتول بهره مي‌برند. اين ماده به‌اندازۀ شيرين‌کننده‌هاي مصنوعي موجب پوسيدگي دندان‌ها نمي‌شود، اما مصرف زياد آن در برخي از افراد، باعث دل درد مي‌شود.

درهرحال، خمير دندان‌هاي طبيعي داراي محاسن و البته معايبي در کنار هم هستند. همان‌طور که خميردندان‌هاي غيرطبيعي هم نقاط ضعفي دارند، اين محصولات ارگانيک هم ايرادهايي دارند. مثلا اينکه در بيشتر انواع آنها فلورايد وجود ندارد يا برخي مواد شيميايي پاک‌کنندۀ دهان در آنها يافت نمي‌شود. ضمن اينکه اين نوع از خميردندان‌ها کف نمي‌کنند. اگر از آن دسته افرادي هستيد که دوست داريد در هر بار مسواک زدن، دهان‌تان پر از کف شود، بايد دورِ اين خميردندان‌ها را هم خط بکشيد.

جمع‌بندي نهايي

براي خريد خمير دندان و مواد بهداشتي ديگر، فقط به تبليغات رنگارنگ بسنده نکنيد. يادتان باشد که سلامت از هر چيزي واجب‌تر است. پس براي خريد مسواک، خمير دندان و … با پزشک مشورت کنيد. سپس بهترين گزينه‌اي را که با دندان و دهان‌تان سازگار است، انتخاب کنيد و بخريد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *