وبلاگ

مراحل پیشگیری از پوسیدگی دندان

نقد و بررسی مراحل پیشگیری از پوسیدگی دندان:

پوسیدگی دندان تخریب ساختار دندان است و می تواند هم روی مینای دندان (پوشش بیرونی دندان) و هم روی لایه عاج دندان تأثیر بگذارد.
پوسیدگی دندان زمانی اتفاق می افتد که مواد غذایی حاوی کربوهیدرات (قند و نشاسته) مانند نان، غلات، شیر، سودا، میوه، کیک یا آب نبات روی دندان ها باقی بماند. باکتری هایی که در دهان زندگی می کنند این غذاها را هضم کرده و آنها را به اسید تبدیل می کنند. باکتریها ، اسید ، مواد غذایی باقی مانده و بزاق برای تشکیل پلاک ترکیب می شوند که به دندان چسبیده است. اسیدهای موجود در پلاک سطح مینای دندان را حل می کنند و باعث ایجاد سوراخی در دندان ها به نام حفره می شوند.

جلوگیری از پوسیدگی دندان


هر روز مسواک بزنید

یکی از مهم‌ترین اصول پیشگیری از پوسیدگی دندان، مسواک زدن است. توصیه می‌شود که در شبانه روز دو بار مسواک زده شود. مسواک نرم، می‌تواند نه تنها بهتر دندان‌ها را تمیز کند که مانع از سایش دندان‌ها هم بشود. فقط مسواک زدن کافی نیست، نحوه صحیح مسواک زدن هم بسیار اهمیت دارد و بهتر است.

بدون هیچ فشار یا نیروی خاصی دندان‌ها را مسواک زد. زیرا اوربراشینگ یا زیاد مسواک زدن خود می‌تواند باعث تحلیل مینای دندان شده و با باز شدن عاج دندان به محیط دهان، احتمال ایجاد پوسیدگی را افزایش دهد.

با خمیر دندان حاوی فلوراید مسواک بزنید


دندان‌های خود را بعد از هر وعده غذایی با خمیر دندان‌های حاوی فلوراید مسواک بزنید. در حالت ایده آل، بهتر است مسواک زدن با خمیر دندان حاوی فلوراید را به فاصله مشخصی بعد از هر وعده غذایی و حداقل دو بار در روز انجام داد. فلوارید موجود در خمیر دندان‌ها به تقویت مینای دندان کمک می‌کند و به نوعی باعث پیشگیری از پوسیدگی دندان می‌شود.
به پروسه فیشور سیلانت توجه داشته باشید!
مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها در آمریکا، سیلانت را برای همه کودکان در سنین مدرسه توصیه می‌کند. این روش البته مشابه کودکان، برای بزرگسالان نیز توصیه شده است و فواید زیادی دارد.

فیشور سیلانت‌ها در نقش یک پوشش عمل کرده و حفرات غیرطبیعی دندان‌ها را می‌پوشانند تا مانع از تجمع باکتری‌ها و شروع پوسیدگی شوند.

سیلانت‌ها تا 10 سال می‌توانند دوام داشته باشند و یکی از بهترین روش‌های پیشگیری از پوسیدگی دندان در کودکان هستند.
به طور منظم به دندانپزشک مراجعه کنید
بدون شک و بدون اغراق، بهترین شخصی که می‌تواند به شما در حفظ سلامت دهان و دندان و پیشگیری از پوسیدگی دندان کمک کند، یک دندانپزشک است.

مراجعه منظم و دست کم 2 جلسه در طول سال به یک دندانپزشک می‌تواند نه تنها متضمن سلامت دهان و دندان شما باشد، که به شما در پیشگیری از پوسیدگی دندان و سایر مشکلات دندانی نیز کمک کند.

چکاپ منظم، جرم گیری دندان، فلورایددرمانی و سایر روش‌های دیگر طی این جلسات، می‌تواند تا سالیان سال بهترین عملکرد را برای دهان و دندان شما فراهم کند.
مصرف میان وعده‌ها و خوراکی‌های مضر را کاهش دهید
کسانی که برای خود برنامه‌های تغذیه‌ای منظمی دارند کمتر در معرض پوسیدگی دندان قرار می‌گیرند. برعکس، افرادی که به صورت گاه و بیگاه نوشیدنی مضر شیرین و گازدار می‌خورند یا خارج از وعده‌های غذایی اصلی، تنقلات و یا به قول عموم مردم هله‌هوله مصرف می‌کنند، بیشتر در معرض پوسیدگی قرار می‌گیرند.

برای پیشگیری از این موضوع باید برای میان وعده‌های خود خوراکی‌های سالم، بدون قند و با حداقل اسیدیته مصرف کنید. پس از مصرف این خوراکی‌ها نیز، باید دهان خود را با مقدار زیادی آب تمیز شستشوی دهید.

غذاهای سالم بخورید


داشتن یک رژیم غذایی متعادل برای تمام جنبه های سلامتی، از جمله بهداشت دهان و دندان بسیار مهم است. غذاهایی که به طور معمول و ذاتا می‌توانند برای مدت طولانی در لابلای دندان‌های شما گیر کنند، باعث پوسیدگی دندان می‌شوند. چیپس، کلوچه، آبنبات، میوه خشک و … از این دست خوراکی‌ها هستند.

و البته، غذاهای شیرین و فرآوری شده نیز گزینه خوبی نیستند. در عوض سبزیجات و میوه‌های تازه را برای وعده ها و میان وعده‌های خود انتخاب کنید، زیرا این موارد به افزایش جریان بزاق و بازسازی مینای دندان کمک می‌کند. هرچه مینای دندان سالمتر و تقویت شده تر باشد، احتمال ایجاد پوسیدگی کمتر خواهد شد.
از دهانشویه‌های آنتی باکتریال کمک بگیرید
پوسیدگی دندان همیشه به دلیل بهداشت ضعیف دهان و دندان نیست. گاهی اوقات ممکن است برخی مشکلات، بیماری‌ها یا اختلالات خاص، دندان‌های ما را در معرض سایش قرار دهند.

برای مثال ممکن است افزایش تعداد باکتری‌های مضر داخل دهان و یا بیماری‌هایی که منشاء آن‌ها باکتری‌ها هستند باعث پوسیدگی شوند. در این خصوص، لازم است که با پزشک خود صحبت کنید و در کنار آن از دهانشویه‌های حاوی مواد آنتی باکتریال نیز استفاده کنید.

آب بیشتری بنوشید

امروزه اکثر شهرها مخصوصا در کشورهای غربی به منابع آب شرب عمومی خود فلوراید اضافه می‌کنند. این امر، یک درمان مناسب برای جلوگیری از پوسیدگی دندان است.

آب لوله‌کشی حاوی فلوراید نه تنها به بازسازی دندان‌ها کمک می‌کند، بلکه به طور کلی نوشیدن آب باعث تولید بزاق بیشتر برای مهار باکتری‌های مضر می‌شود.
نخ دندان بکشید
برای سلامتی دهان و دندان و پیشگیری از پوسیدگی دندان تنها مسواک زدن با خمیر دندان کافی نیست. ثابت شده که مسواک زدن تنها 60 تا 70 درصد سطح دندان‌ها و اطراف آن‌ها را تمیز می‌کند و 30 تا 40 درصد دیگر نیز تنها با نخ دندان کشیدن تمیز می‌شود. تمیز کردن این 30 تا 40 درصد بسیار مهم است.

زیرا این بخش‌ها اغلب بین دندان‌ها قرار دارند که دسترسی مسواک به آن غیرممکن است. علاوه بر این، بیشترین میزان پوسیدگی دندان از این بخش‌ها آغاز شده و گسترش می‌یابد.
میزان مصرف مواد شیرین را کاهش داده و فیبر بیشتری بخورید
رژیم غذایی کم قند و سرشار از فیبر، برای سلامت دهان و دندان کودکان بسیار مفید است. طبق اعلام انجمن دندانپزشکی آمریکا (ADA) میوه‌ها و سبزیجاتِ غنی از فیبر، به تمیز نگه داشتن دندان و لثه کمک می‌کنند. پس همانطور که پیشتر خواندید، در رژیم غذایی خود و کودکان‌تان تغییراتی ایجاد کنید.

به عنوان مثال پنیر، شیر، ماست ساده و سایر محصولات لبنی علاوه بر اینکه منابعی غنی از کلسیم و فسفر هستند، باعث افزایش ترشح بزاق هم می‌شوند که این امر باعث کاهش تجمع پلاک دندان و در نتیجه پیشگیری از پوسیدگی دندان می‌شود پس میزان مصرف این محصولات را در رژیم غذایی خود افزایش دهید.
از دهانشویه‌های حاوی فلوراید استفاده کنید
همانطور که گفته شد فلوراید ماده‌ای است که در پیشگیری از پوسیدگی بسیار موثر است. استفاده مرتب از دهانشویه‌های حاوی فلوراید در کنار بهداشت دقیق و منظم دهان و دندان‌، تضمین کننده‌ی سلامت دندان‌ها و پیشگیری از پوسیدگی است.

دهانشویه‌های حاوی فلوراید با درصدهای مختلفی موجود هستند که بر اساس درصد آن‌ها، دفعات استفاده در طول هفته مشخص می‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *