وبلاگ

روش صحیح مسواک زدن چگونه است؟

روش صحیح مسواک زدن چگونه است؟

یکی از مهمترین کارهای روزمره مسواک زدن است که ما در این مقاله به روش صحیح مسواک زدن می پردازیم و امیدوار هستیم که محتوای این مقاله برای شما مفید واقع شود. خوردن غذا و سایر تنقلات در طول روز، باعث ایجاد پلاک روی دندان ها می‌شود. با گذشت زمان این پلاک ها به جرم دندان تبدیل می‌شوند و مشکلات زیادی را برای دندان های شما به وجود می‌آورند. به همین خاطر به منظور جلوگیری از پوسیدگی دندان بهتر است استفاده مسواک را در برنامه روزانه زندگی خود قرار دهید.

مسواک زدن دندان‌ها بخشی از بهداشت دهان است که پلاک‌ها را از سطح دندان جدا می‌کند و جلوگیری از ایجاد پوسیدگی دندان، التهاب لثه و بیماری‌های پیرامون دندان شود.

مسواک زدن صحیح از ارکان اصلی مقوله بهداشت دهان و دندان می باشد. کمتر کسی را می شود یافت که در طی شبانه روز مسواک نزند، ولی چیزی که کمتر به آن توجه می شود نحوه صحیح مسواک زدن و عدم توجه به مراحل مسواک زدن می باشد. به طوری که در اکثر موارد مسواک زدن با مسواک نزدن تفاوتی نمی کند.

مزایای داشتن دندان‌های تمیز با مسواک زدن

داشتن دندان‌ های تمیز موجب پیشگیری از تشکیل جرم ، پوسیدگی و از دست دادن دندان ‌ها می‌شود. برخی از بیماری‌ ها و مشکلات دندانی که می ‌توان با مسواک زدن از بروز آن ‌ها جلوگیری کرد عبارتند از:

  • پوسیدگی دندان
  • بیماری‌ لثه
  • جرم‌ دندان
  • تشکیل پلاک روی دندان‌ها
  • حساسیت دندان‌ ها و درد دندان‌ ها و عفونت لثه
  • از دست دادن دندان
  • تغییر رنگ دندان
  • التهاب لثه و تشکیل پلاک‌های باکتریایی روی سطح دندان
  • بوی بد دهان
  • عفونت لثه که می‌تواند موجب از دست دادن دندان شود
  • سایر بیماری‌های لثه

تحقیقات نشان داده‌اند که عدم رعایت بهداشت دهان و دندان با ابتلا به بیماری‌های قلبی و طول عمر کوتاه‌تر در ارتباط می باشد ، بنابراین اهمیت مسواک زدن صحیح و منظم دندان‌ های خود را فراموش نکنید. بسیار مهم است که حداقل سالی یکبار به دندانپزشک مراجعه کنید تا دندان‌ های شما را به صورت حرفه‌ای جرمگیری کند و وضعیت دندان‌های شما را معاینه و ارزیابی کند. دندانپزشکان همچنین می‌توانند به شما راهنمایی کنند که بهترین خمیردندان مناسب برای دندان خود را انتخاب کنید. فراموش نکنید که داشتن دندان‌های سالم نه‌ تنها نشان ‌دهنده‌ی بهداشت دهان و دندان شما است بلکه می‌تواند از بروز سایر بیمارهای بدن نیز جلوگیری کند.

روش صحیح مسواک زدن

مسواک زدن دندان‌ها به روش صحیح حداقل دو دقیقه طول می‌کشد و این اشتباهی است که اکثر ما مرتکب آن می‌شویم : مسواک نزدن به اندازه‌ی کافی ! برای آنکه مطمئن شوید دندان ‌های خود را به اندازه لازم مسواک می‌زنید، می‌توانید برای دو هفته‌ اول ، برای خود یک تایمر دودقیقه ‌ای بگذارید تا تخمینی از مدت زمان مسواک زدن خود به دست بیاورید. مسواک زدن شما همچنین می‌تواند به اندازه‌ی یک آهنگ یا خواندن شعر باشد.

  • مسواک را به نحوی در دست خود بگیرید که با لثه‌ شما زاویه 45 درجه داشته باشد و مسواک را در جهت لثه به تاج دندان حرکت دهید.
  • در هنگام مسواک زدن، فشار ملایمی به دندان‌ ها وارد کنید. به خط لثه‌ای ، دندان‌ های آسیاب ، دندان‌هایی که ترمیم شده یا روکش دندان دارند و نواحی که دسترسی به آن مشکل است ، توجه بیشتری داشته باشید.
  • با حرکت مسواک به عقب و جلو، سطح خارجی و سطح بالایی دندان که با آن غذا می‌جوید را بشویید.
  • در ابتدا سطح خارجی دندان‌های بالا و پایین را بشویید.
  • سپس سطح داخلی دندان‌های بالا و سپس دندان‌های پایین را تمیز کنید.
  • با کشیدن مسواک به عقب و جلو، سطح بالایی دندان‌ها را پاکیزه نمایید.
  • زبان خود را فراموش نکنید. برای از بین بردن باکتری‌ها به آرامی مسواک را روی زبان خود بکشید.

برای خرید بهترین لوازم بهداشت دهان می توانید به سایت زیبارو بخش بهداشت دهان مراجعه کنید.

مسواک زدن چه مراحلی دارد؟

اگر دندان‌ها را به خوبی مسواک بزنید ، یک یک دندان‌ها تماس کاملی با پرزهای مسواک پیدا می‌کند و به بهترین شکل تمیز می‌ گردد.

مقدار کمی خمیردندان روی مسواک بزنید

همیشه مقدار کمی خمیردندان ، به اندازه نخود فرنگی ، را روی مسواک بگذارید. اگر خمیردندان زیاد باشد ، به شدت کف می‌کند و مجبور می‌شوید که زودتر تف کنید و مسواک زدن را سریع تمام نمایید.

مسواک را با زاویه 45 درجه روی خط لثه قرار دهید

مسواک را با حرکت‌های کوتاه عمودی یا دورانی روی دندان‌ها بکشید. مسواک را روی دندان‌ها جلو و عقب نبرید.

دندان‌های آسیاب را چگونه مسواک بزنید

مسواک را به نحوی روی دندان‌ها قرار دهید که عمود بر لب‌ ها باشد یا این که پرزهای مسواک روی دندان‌های آسیاب پایین قرار بگیرد. مسواک را از عقب دهان به جلوی دهان حرکت دهید. پس از آن که دندان‌های پایین را پاکیزه کردید ، مسواک را برگردانید و تمیز کردن دندان‌های آسیاب بالا را شروع کنید. برای این که به دندان‌ های آسیاب فک بالا دسترسی پیدا کنید ، همیشه فک پایین را به سمتی که در حال مسواک زدن آن هستید ، کج کنید.

سطوح داخلی دندان‌ ها را هم مسواک بزنید

مسواک را به صورتی قرار دهید که سر مسواک به سمت خط لثه باشد ، سپس هر دندان را مسواک بزنید.

روی زبان را با ملایمت مسواک بکشید

پس از آن که دندان ‌ها را تمیز کردید ، زبان را نیز با ملایمت مسواک بکشید. مسواک را محکم فشار ندهید ، چون ممکن است بافت زبان آسیب ببیند. با این کار هم با مشکل بوی بد دهان مواجه نمی‌شوید و هم باکتری ‌های روی زبان از رویش پاک می کنید.

دهان را با آب بشویید

اگر می‌خواهید پس از مسواک زدن دهان را بشویید ، یک جرعه آب را از شیر روشویی یا لیوانی که با آب شیر پر کرده‌اید ، در دهان بگیرید. آب را در دهان بگردانید و تف کنید. حتماً این کار را بکنید تا خمیردندان باقی مانده در دهان به دندان ‌ها آسیب نزند. همچنین می‌توانید برای هر چه بهتر تمیز شدن دندان‌ ها از محلول آب نمک نیز استفاده کنید.

مسواک را زیر آب بشویید

مسواک را چند ثانیه زیر آب شیر بگیرید تا باکتری‌ های روی آن جدا شود. اگر مسواک ‌تان را به خوبی نشویید ، باکتری‌های قدیمی در دفعه بعد مسواک زدن دوباره وارد دهان شما می‌شود.

کلام آخر

هدف اصلی از مسواک زدن را اگر بدانیم کمک بزرکی در عملکرد ما خواهد گذاشت. هدف اصلی يک مسواک زدن صحيح پاک کردن کليه مواد غذائی همراه با مواد رسوبی مختلف و ميکروارگانيسم هائی که به طور طبيعی بر روی کليه سطوح دندان جايگزين شده اند مي باشد مسواک زدن وقتی تکميل خواهد شد که مجاورات دندان با لثه و سطح زبان را نيز مورد توجه قرار داد.

پس به طور کلی سه نوع مواد است که در لابلای شيار های دندان، بين دندانها و بين دندانها و لثه رسوب مي کنند:

۱. مواد غذائی که در طی روز مصرف مي شود.

۲. پرو تئين های بزاق و موادی که در طی شبانه روز براثر تجزيه مواد غذائی در محيط دهان توسط آنزيم ها و ميکروبهای موجود در دهان بوجود می آيد.

۳. ميکروبهائی که به طور طبيعی در محيط دهان وجود دارد.

در طول یک روز نیازی نیست بیش از دو بار مسواک بزنید.

بعضی افراد فکر می کنند ایرادی ندارد ۳ یا ۴ بار در روز مسواک بزنند، یعنی بعد از هر وعده غذایی، در صورتیکه مسواک بیش از ۲ بار می تواند به لثه و مینای دندان آسیب برساند.

مردم فکر می‌کنند اگر محکم و شدید مسواک بزنند، کارشان درست است، اما باید بدانید ممکن است با این کار لایه‌ی سطحی لثه و دندان را ازبین ببرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *