وبلاگ

چگونه مسواک مناسب خود را انتخاب کنیم؟

مسواک

ارائۀ روش‌هایی جالب برای انتخاب بهترین مسواک

برای اینکه دندان‌هایی درخشان و دهانی تمیز و خوشبو داشته باشید باید از آن‌ها مراقبت کنید. در کودکان هم به‌محض اینکه اولین دندان در دهان آن‌ها رشد کرد باید مراقبت از دندان‌ها را آغاز کنید. یکی از ساده‌ترین ابزار برای داشتن دندان‌هایی سالم مسواک است.

اما معمولاً افراد نمی‌دانند که چگونه یک مسواک مناسب انتخاب کنند و وقتی به فروشگاه می‌روند بیشتر از روی شکل، رنگ و قیمت یک مسواک برای خود انتخاب می‌کنند یا اینکه چیزی که دندان‌پزشک برایشان تجویز کرده را خریداری می‌کنند. اما بهتر است بدانیم که چگونه مسواک مناسب خود را انتخاب کنیم تا برای دندان‌هایمان بیشترین کاربرد را داشته باشد. «مسواک برقی یا مسواک دستی» این خود می‌تواند پرسشی باشد که در هنگام انتخاب مسواک مناسب پاسخ درخوری برایش نداشته باشید! در ادامه به شما میگوییم که چطور یک مسواک مناسب برای خود انتخاب کنید.

مسواک

علامت استاندارد

برای خرید مسواک همیشه به دنبال علامت‌های تأییدیه بر روی جعبه آن باشید. مسواک‌های ایرانی باید علامت استاندارد و مسواک‌های خارجی هم باید برچسب به همراه بارکد وارداتی داشته باشند. همچنین هنگام خرید مسواک به برند و تاریخ تولید و انقضای آن هم توجه کنید.

قیمت مسواک

قیمت مسواک‌ها با توجه به برند، جنس و … تعیین می‌شوند. بهتر است برای خرید یک مسواک خوب هزینه کنید بجای اینکه دندان‌هایتان خراب شوند و بخواهید چند برابر برای درست کردن آن‌ها هزینه کنید. البته مسواک‌ها رنج قیمتی خاصی دارند و نباید خیلی گران و یا خیلی ارزان باشند. مسواک‌های خیلی ارزان هم کیفیت ندارند و معمولاً از مواد اولیه نو تهیه نمی‌شوند، به همین دلیل ممکن است برای سلامتی شما مضر باشند. برای خرید مسواک به داروخانه‌های معتبر مراجعه کنید و یک برند شناخته‌شده را انتخاب کنید.

توصیه متخصص

اگر برای خرید مسواک شک دارید و نمی‌توانید مسواک مناسب خود را پیدا کنید از دندان‌پزشک خود بخواهید که یک مسواک مناسب برای شما تجویز کند. با این کار به‌راحتی می‌توانید با مراجعه به داروخانه مسواک مناسب خود را خریداری کنید. اگر از مسواکی که خریدید راضی بودید می‌توانید دفعات بعدی هم از همان مسواک بخرید.

اینکه مسواک برقی باشد یا معمولی مهم نیست ، مهم استفاده به موقع از آن است. نوع برقی صرفا برای افرادی که از لحاظ توانایی جسمی امکان مسواک زدن را به درستی ندارند کاربرد بیشتری دارد، هر چند اگر برقی بودن آن باعث لذت بیشتر و در نتیجه استفاده بیشتر شود اشکالی ندارد.

زمان مناسب تعویض مسواک

بهتر است هر 3 ماه یکبار تعویض شود ، زیرا حالت مویی آن می تواند میکروب هایی را جمع آوری کند که این اتفاق می تواند منجر به عفونت دهان شود. فراموش نکنید جهت بهداشت بیشتر دندان ها حداقل روزی 2 مرتبه مسواک بزنید. قبل از خواب جدی ترین زمان و بهترین زمان ممکن است زیرا با تمیز کردن غذای مانده در لابه لای دندان ها امکان ایجاد پوسیدگی را به حداقل می رسانید.

مسواک برقی

انتخاب مسواک مناسب لمینت دندان و کامپوزیت دندان از آنجا که لمینت دندان و کامپوزیت دندان ممکن است به دلیل استفاده مداوم مسواک های زبر دچار خط و خش و یا حتی کدر شوند بهتر است از نوع نرم برای تمیز کردن آن ها استفاده کنید.

پوسیدگی دندان چگونه اتفاق می افتد؟

پوسیدگی دندان به این دلیل اتفاق می افتد که باقی مانده غذا در طول شب که بذاق دهان نیز کاهش پیدا می کند شروع به اسیدی شدن می کنند ، در نتیجه پوسیدگی دندان در طول شب بیشتر اتفاق می افتد.

سعی کنید هر چند ساعت یکبار حداقل یه مقدار آب را در دهان بچرخانید و بخورید ، به این صورت دیگر دچار پوسیدگی دندان نخواهید شد.

بهترین نوع مسواک چیست؟

برای اکثر افراد ، یک مسواک نرم، راحت ترین و مطمئن ترین انتخاب خواهد بود. فراموش نکنید ممکن است مسواکهای متوسط و خشن به لثه ها ، سطح ریشه و مینای دندان آسیب برساند.
چند وقت یکبار باید مسواک را عوض کنیم؟

بسیاری از متخصصان دندانپزشکی توصیه می کنند مسواک را تقریباً هر سه ماه تغییر دهید؛ انجمن دندانپزشکی آمریکا (ADA) توصیه می کند که مسواک خود را تقریباً هر سه تا چهار ماه جایگزین کنید.
چگونه می توانم مسواک خود را تمیز نگه دارم؟

یک جا مسواکی برای نگهداری مسواک تهیه کنید ، مسواک را با آب گرم بشویید. یک لیوان حاوی دهانشویه ضد باکتری پر کرده و بگذارید چند دقیقه مسواک در آن بنشیند، سپس با آب تمیز بشویید و بگذارید در هوای باز قبل از استفاده دوباره ، خشک شود

مزایای مسواک برقی

مسواک‌های برقی ویژگی‌هایی دارند که بعضی افراد ترجیح می‌دهند از آن‌ها استفاده کنند. در اینجا به تعدادی از این ویژگی‌ها و مزایا اشاره می‌کنیم:
وجود سنسورهای فشار

این مورد برای افرادی مناسب است که دندان‌های حساسی دارند. اگر بیش‌ازحد مسواک را روی دندان فشار دهید سنسورها به شما اطلاع می‌دهند.
تنظیمات مختلف برس

برخی از مسواک‌های برقی دارای تنظیمات برس هستند که مثلاً می‌توانید چرخش برس، میزان چرخش و … را در آن‌ها تنظیم کنید یا مثلاً میزان انحنای دسته مسواک را کم و زیاد کنید.

انتخاب بهترین مسواک

مسواک کار آسانی دارد و فقط باید پلاک‌ها و باکتری‌ها را از روی دندان‌ها و لثه‌ها پاک کند. همان‌طور که در مقاله چگونه دهانی خوشبو و دندان‌هایی مرواریدی داشته باشیم گفتیم، مواد غذایی که بین دندان‌ها گیر می‌کنند یکی از علت‌های به وجود آمدن بوی بد دهان هستند.

به همین دلیل مسواک زدن می‌تواند به جلوگیری از بوی بد دهان کمک کند. مسواک زدن برای این است که به مینای دندان آسیب نرسد و لثه‌ها بیمار نشوند، اما همه مسواک‌ها این کار را به یک شکل انجام نمی‌دهند. به همین دلیل است که باید در هنگام انتخاب مسواک دقت کنید و موارد زیر را در نظر بگیرید:

برس مسواک

مسواک‌ها با موهای نرم، متوسط و زبر و با برس­های گرد و غیر گرد در بازار موجود هستند. شاید فکر کنید که هر چه برس مسواک سفت تر و زبرتر باشد دندان‌ها بهتر تمیز می‌شوند، اما این‌طور نیست. این برس­ها بیش‌ازحد دندان‌ها را تمیز می‌کنند و ممکن است به مینای دندان و لثه‌ها آسیب بزنند. از بین بردن پلاک‌ها و باکتری‌ها درصورتی‌که مرتب مسواک بزنید به برس زبر نیازی ندارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *